Indywidualizacja nauczania i wychowania – podsumowanie projektu
Od 2 stycznia 2012 r. do 30 czerwca 2012 r. w 8 szkołach podstawowych naszej gminy realizowany był projekt systemowy pod nazwą „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów kl. I-III szkół podstawowych w gminie Błażowa”. Wartość całego projektu wyniosła 251 672,21 zł. Są to środki pochodzące z Unii Europejskiej, otrzymane w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zajęcia projektowe w szkołach podstawowych: w Piątkowej, Białce, Lecce, Błażowej Dolnej, Futomie i Kąkolówce.
W projekcie zorganizowano 11 rodzajów zajęć, którymi objęto 244 uczniów, zarówno bardzo zdolnych, jak i tych ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi. Typy zajęć w poszczególnych placówkach uzależnione były od wyników diagnoz uczniów przeprowadzonych przez szkoły i przedszkola, o czym szczegółowo pisaliśmy w poprzednim artykule zamieszczonym na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Błażowej oraz w „Kurierze Błażowskim nr 12.
Warto również przypomnieć o doposażeniu szkół w nowoczesne pomoce dydaktyczne, specjalistyczne programy komputerowe do pracy indywidualnej z uczniami, komputery, wideoprojektory, drukarki i miniwieże. Ponadto zakupiono meble do klas, sprzęt sportowy oraz stroje regionalne, które są wykorzystywane na zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia taneczne. Na doposażenie szkół przeznaczono ponad połowę budżetu projektu, tj. 146 322,21 zł.
Interesujące programy zajęć oraz nowoczesne pomoce dydaktyczne wpływały pozytywnie na motywację uczniów do pracy i utrzymanie wysokiej frekwencji. Przeprowadzona w czerwcu ewaluacja projektu wykazała, że osiągnięto założone cele, z których najważniejszymi są przyrost wiadomości, umiejętności i rozwój zainteresowań uczniów oraz przezwyciężenie trudności dydaktycznych, wzrost motywacji do nauki czy korekta zdiagnozowanych wad.
Do końca czerwca 2012 r. zrealizowano łącznie 1505 godzin. W każdej szkole odbyło się podsumowanie projektu, podczas którego zaprezentowano efekty zajęć i przekazano informację o rezultatach. W spotkaniach uczestniczyli zaproszeni goście i rodzice uczniów. Mieli oni okazję obserwować swoje dzieci podczas wykonywania zadań i ćwiczeń. Rodzice z dużym zainteresowaniem śledzili postępy uczniów i oglądali zakupione pomoce. Chętnie włączali się w wykonywanie różnych zadań, pytając nauczycieli o szczegóły związane z kontynuacją ćwiczeń
w domu. Potwierdza to, że osiągnięty został jeszcze jeden cel projektu, jakim jest wzrost świadomości i wiedzy rodziców na temat indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci.
Pokaz umiejętności w wykonaniu uczniów ze szkoły w Lecce, Futomie, Białce, Piątkowej, Błażowej Dolnej, Nowym Borku i Kąkolówce.
Podsumowanie projektu w Szkole Podstawowej w Błażowej.
Efekty zajęć projektowych - prace wykonane przez uczniów ze szkół w Błażowej Dolnej i Nowym Borku.
Koordynator projektu: Beata Więcławska-Pękala